Kuvakulmilla

KUVIA LUONNOSTA – NATURE PICTURES

By

Vinkkejä eeppisiin vesiputouskuviin

Jokainen putousten kuvausreissu on minulle huippuhetki. Odotan ja valmistaudun putousretkelle huolellisesti sekä ajan kanssa. Kutkuttava odotus alkaa yleensä jo viikkoja ennen putoukselle lähtöä. Erityisesti ensimmäistä kertaa jollekin putoukselle meneminen on jännittävä hetki ja mielessä pyörii kysymyksiä. Kuinka paljon vettä joessa on, onko paikalla muita ihmisiä, minkälaiseksi sää muodostuu? Putouksen ääreen päästyäni rauhoitun. Virtaava vesi täyttää mieleni ja aika tuntuu pysähtyvän. Voisin jäädä ihailemaan putousta kuin putousta kuinka pitkäksi aikaa tahansa.

Toivon voivani vesiputouskuvilla välittää blogin seuraajille edes osan niistä tunteista, joita putoukset ovat minussa synnyttäneet. Toivottavasti tämä juttu innostaa katselemaan vesiputouksia uusin silmin ja uusista kuvakulmista!

 Järjestelmäkameran asetukset vesiputousten kuvaamisessa

Kameran suljinajasta päättäminen on tärkein valinta putousten kuvaamisessa. Kuvaaja voi valita kahdesta ”päävaihtoehdosta”. Ensimmäinen on pysäyttää veden liike nopealla suljinajalla (1/1000 ja siitä ylöspäin). Tätä kannattaa hyödyntää etenkin voimakkaissa virtauksissa, joissa esiintyy isoja pärskeitä. Nopea suljinaika varsinkin yhdessä pidemmän polttovälin (esim 100 mm) kanssa mahdollistaa pienten yksityiskohtien esiin nostamisen putouskuvasta, jossa on paljon sisältöä. Pidempi polttoväli mahdollistaa kuvaamisen kauempaa. Kuvaajan ei tarvitse kahlata (joskus hyvinkin) kivistä, liukasta ja epätasaista pohjaa pitkin kovassa virtauksessa.

Toinen ja oma suosikkivaihtoehtoni on käyttää huomattavasti pidempiä suljinaikoja. Pidempi suljinaika tekee vedestä samettista. Ilmiötä kutsutaan blurraantumiseksi. Isoja ja voimakkaita putouksia kuvattaessa sopivaa suljinaikaa voi lähteä etsimään sekunnin kieppeiltä. Pienempien putouksien kuvaamisessa sopiva aika on usein 1-5 sekuntia. Alla kuvasarjat eri valotusajoilla Härkähon koskelta ja Strömbergin koskelta.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Hyvin pitkä valotus, esimerkiksi 10 sekuntia saa ison putouksen näyttämään jättimäiseltä blurrimuodostelmalta. Jos putouksen edessä on allas tai suvanto, voi siitä saada hyvin pitkällä valotuksella esiin pyörteitä, joita silmä ei hahmota lyhyillä valotuksella otetuista kuvista. Kannattaa siis kokeilla pitkää valotusta paikoissa, joissa vesi putoaa altaaseen. Esimerkiksi Puolangan Hepokönkäällä putouksen kanssa samaan altaaseen laskee pieni oja. Tällaisia erisuuntaisia virtauksia ei saa näkyville ilman hyvin pitkää valotusta. Kitkajoen Myllykosken alasuvanto on monissa matkailuesitteissä kuvattu noin minuutin valotusajalla, kuten alla. Muista varmistaa etukäteen kamerastasi kuinka pitkäksi valotusajan saa säädettyä. Usein maksimiarvo on 30 sekuntia. Tämä ei välttämättä riitä ison altaan pyörteen kuvaamiseen. Pystyt käyttämään pidempää valotusaikaa erillisellä kaukosäätimellä tai lataamalla remote -sovelluksen puhelimeesi.

Kuusamo Myllykoski 60 S lr

Kitkajoen Myllykosken alajuoksun suvanto 60 sekunnin valotuksella.

Liian pitkä valotusaika väärässä tilanteessa saa veden näyttämään maitomaiselta mössöltä. Kuva ei välttämättä ylivalotu (pala puhki) mutta yhteen kohtaan piirtyy niin paljon infoa, ettei vedestä enää hahmotu mitään muotoja.

Toinen pitkien valotusaikojen huono puoli on, että vesiputousten ympärillä olevien puiden, erityisesti lehtipuiden, terävyys heikkenee. Lehtien heiluminen näkyy kuvissa kuin kamera olisi heilahtanut kuvaa otettaessa. Terävyyden heikentymistä voi minimoida kuvaamalla mahdollisimman tyynellä säällä. Jotkut vesiputouskuvaajat ovat ratkaisseet ongelman ottamalla kaksi otosta eri valotusajoilla ja yhdistämällä nämä kuvankäsittelyohjelmalla. Monivalotukseksi kutsuttu tapa on kaikkein varmin tapa, mutta en ole ainakaan vielä itse siirtynyt sen käyttöön. Monivalotus on useimmissa kuvauskilpailuissa kielletty toimintatapa.

ISO -arvoksi kannattaa säätää pienin mahdollinen, kuten ISO125. ISO -arvoa kasvatettaessa kohina kuvissa lisääntyy nopeasti. Varsinkaan pitkillä valotusajoilla ISO -arvo ei ole olennainen asia vesiputouksia kuvattaessa.

Hyväksi perusaukoksi vesiputouksille olen todennut f7-11 (Panasonic GX7 ja Lumix 20 mm objektiivi sekä Sony Alpha A7 Mark II ja 28 mm objektiivi). Nykyisellä Olympus OM-D E-M1 Mark II -kameralla en ole vielä juurikaan kuvannut putouksia, mutta odotan todella paljon pääseväni uuden Olympuksen kanssa putouksille.

Vesiputouskuvaaja tarvitsee ainakin yhden laajakulmaisen objektiivin. Monet putoukset Suomessa sijaitsevat paikoissa, joissa toimiva kuvausmatka on kohtuullisen lyhyt. Ilman laajakulmaista objektiivia kuvaan ei saa sopimaan kaikkea mitä haluaisi. Lisäksi vesiputouksilla matkan pidentyessä lisääntyvät yleensä oksat ja muut kuvattavan kohteen eteen tulevat esteet joen rannoilla. Hankin itse ahtaita paikkoja varten kalansilmälisäkkeen Olympyksen Tough TG-4 kameraan. Todella laajan kuvakulman lisäksi se on vettä kestävä. Tämä mahdollistaa kuvaamisen niin, että osa kuva-alasta on veden alla.

Kyröskoski Hämeenkyrö Tero Hintsa

Kyröskosken valtavan putouksen katselutasanne sijaitsee aivan putouksen vieressä. Koko putouksen saaminen samaan kuvaan voisi onnistua kalansilmäobjektiivilla. Oheinen kuva Panasonic GX7 ja 20 mm objektiivi.

Aukon valinta on kuvaajan henkilökohtainen asia: haluaako tallentaa putouksen terävänä ympäristöineen vai nostaa putouskuvasta esille jotain kohtia, jotka toistuvat muita terävämpinä. Myös tarkennusalue on kuvaajan mieltymysten mukaan valittavissa. Manuaalitarkennusta käytettäessä olen todennut hyväksi tavaksi tarkentaa putouksen vieressä sijaitsevaan asiaan, esimerkiksi pensaaseen tai puuhun.

Välineet

1) Jalusta. Pitkä suljinaika tuo mukanansa pari vaatimusta. Kun kuvanvakaaja ei enää kykene pitämään ympäröivää maisemaa vakaana, pitää käyttää jalustaa. Hyvä jalusta on tukeva, kestää vettä, eikä kaadu virtauksessa. Pidän itse jalustan säätönopeutta ja monipuolisuutta tärkeänä. Nopeus on paljon kiinni lukkojen, kierteiden/jenkatappien ja kahvojen/vipstaakien laadusta. Vesiputouksia kuvataan usein virtaavassa vedessä. Saappaiden alla on mukuraisia, liukkaita kiviä. Sääsket ja mäkärät syövät ja hiki virtaa. Juuri kun kameran säädöt ovat kohdillaan, pitääkin paikkaa siirtää 40 senttiä. Jos jalusta ei tässä tilanteessa säädy nopeasti uuteen asentoon, saattaa innostus kuvaamiseen lopahtaa äkkiä. Asiantunteva valokuvakauppa osaa neuvoa jalustankin valinnassa. Seinäjoen Foto-Forman suosittelema Manfrotton jalusta on toiminut minun käytössäni erittäin hyvin.

2) Suotimet. Toinen vaatimus liittyy valon määrään. Etenkin kirkkaassa auringonvalossa alhaisin herkkyys (ISO) ja pienin aukko (f) eivät enää riitä pidentämään suljinaikaa tarpeeksi. Kuva palaa puhki vaikka aukoksi valitsee f22. Tilanteen pelastaa harmaasuodin eli ND-suodin.

Harmaasuotimia on saatavana sekä kiinteällä että säädettävällä tummennuksella. Lievempien harmaasuotimien (ND2-8) kanssa voi kuvata täysin normaalisti, kuten ilman suodinta, riippuen toki objektiivista. Tummemmilla suotimilla, kuten ND400, ei pysty tarkentamaan, koska kamerasta ei näe läpi. Manuaalinen tarkennus on tehtävä ensin ja lisättävä suodin sitten paikoilleen. Edellä mainittujen väliin osuvilla suotimilla, kuten ND64, tarkennuksen voi tehdä kameran automaattiasetustoiminnolla ja kääntää sitten manuaalille ennen kuvan ottamista. Käytän itse kesäaikaan pääosin Hoyan ND64 -suodinta päivällä otetuissa vesiputouskuvissa. Varhain keväällä ja syksyllä suotimeksi riittää useimmiten ND8. Kamerarepusta löytyy myös aina säädettävä ND4-400 suodin.

Pyöröpolarisaatiosuodin oli monelle luontokuvaajalle pitkään välttämätön työkalu. Suodin vähentää heijastuksia/heijastunutta valoa ja lisää kontrastia. Nykyisin RAW-kuvia kuvattaessa edellä mainittuja ominaisuuksia voidaan säätää jälkikäteen tietokoneella.

Oma kokemukseni perustuu Hoyan pyöröpolarisaatiosuotimeen. Pyöröpolarisaatiosuotimesta hyötyy varmasti, jos haluaa kuvata putousta niin, että kuvan etualalla veden alla kivet ja muut pohjan muodot näkyvät pinnan läpi. Pyöröpolarisaatiosuotimella saa myös vähennettyä utuisuutta putouksilla, joissa alajuoksussa kuvataan sumun seassa. Alla olevista kuvapareista Katikankanjonista näkyy pyöröpolarisaatiosuotimen vahvuus veden läpi kuvatessa.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

UV-suodin ei periaatteessa muuta kuvaa mitenkään. Käytän UV-suodinta putouksilla, joissa putoava vesi aiheuttaa putouksen alajuoksulle voimakkaan sumun. UV-suotimen paikallaan ollessa voi rauhassa säätää kameraa ja ottaa testikuvia ilman pelkoa vesipisaroista objektiivissa sekä kuvassa. Kun säädöt ovat kunnossa, UV-suodin pois ja varsinaista kuvaa ottamaan!

3) Vastavalosuoja on pakollinen vesiputousten kuvaajan lisävaruste. Se vähentää tehokkaasti auringon aiheuttamia heijastuksia, lisää kontrastia ja suojaa linssiä pisaroilta.

4) Kosteussuojat. Vesiputouskuvaajan on varauduttava hyvään vesieristykseen. Putouksesta alas syöksyvä vesi lisää ilman kosteutta todella paljon, varsinkin jos vesi tippuu suoraan kallion päälle. Tällainen putous on esimerkiksi Juveninkoski Jämsässä. Lapissa sään vaihtelu saattaa yllättää, sadekuuro voi muodostua hyvinkin nopeasti. Sekä kameralaukku että kamera on suojattava riittävästi. Käytän itse raincover -suojaa Sonyn järkkärissä. Kamerarepussa on sisäänrakennettu ulosvedettävä suojapussi.

Kaiken varalle on aina mukana Olympuksen tough TG-4 pokkari, joka kestää vettä 15 metrin syvyyteen asti. Kännyköiden vesitiiviyden kanssa kannattaa olla varovainen. Hajotin yhden Sonyn Xperia puhelimen Kalmakurjenkosken putouksella. Vaikka kännykän luvataan kestävän vettä esimerkiksi 5 metrin syvyyteen, voi virtaus putouksella olla niin kova, että pintavedessäkin paine muodostuu puhelimelle liian suureksi. Osa putouskuvaajista kuljettaa mukanaan keittämätöntä riisiä isossa minigrip -pussissa. Rutikuiva riisi imee hyvin kosteutta ja on pelastanut monia kännyköitä sekä kameroita.

Hyvilläkin suojavälineillä kuvattaessa linssin pintaan osuu putouksilla aika-ajoin pisaroita. Linssi kannattaa tarkastaa usein, ettei vesipisko pilaa muuten täydellistä kuvaa. Linssin putsaamiseen soveltuvia mikrokuituliinoja on oltava mukana.

5) Muut varusteet. Vaatteisiin ja kenkiin kannattaa panostaa. Olin kerran Pornaisten Lahankoskella vanhoilla saappailla, jotka pitivät kyllä vettä, mutta pohjat olivat sileät. Kävelin mielestäni varovasti putouksen alajuoksun kiviä pitkin mutta yhtäkkiä jalat lähtivät alta. Kuvaajan reflekseillä kamera niin ylös kun saa ja mies kyljelleen kivien päälle. Kylki oli mustana viikon, mutta kamera säilyi ehjänä.

Kuusamon putouksia talvella kuvattaessa kannattaa laittaa jalkaan laittaa nastalliset kengät. Riippusillat ja kanjonien portaat ovat usein todella liukkaita. Jotkut putoukset ovat varsinaisia hyönteismagneetteja. Esimerkiksi Kurun Kettuojan Jylhänkosken putoukselle kannattaa ehdottomasti varata hyönteissuoja päähän.

 Sää, vuodenaika ja vuorokauden aika

Vesiputousten kuvaaminen onnistuu pääsääntöisesti parhaiten auringonlaskun ja -nousun aikoihin. Pilvinen poutasää on vesiputouskuvaajalle lottovoitto. Tuolloin vältytään suoran auringonvalon aiheuttamilta heijastuksilta ja valotusaikoja on helpompi pidentää kuin auringonpaisteella.

Edellisessä luvussa esitellyillä suotimilla voidaan keskipäivälläkin saada hyviä kuvia. Keskipäivällä ei ole riskiä sille, että joutuu kuvaamaan suoraan vastavaloon, koska aurinko paistaa ylhäältä. Myös varjot ovat lyhyimmillään, mikä helpottaa kuvaamista silloin, jos putous on notkelmassa tai muussa varjoisessa paikassa.

Vesiputoukset näyttävät parhaalta runsaan veden aikaan keväällä ja sateiden jälkeen. Keväisin putouksilta on löydettävissä virtauksia, joita ei kesän kuivilla ilmoilla ole. Varhain keväällä putousten ympäristö näyttää karulta. Värejä on niukasti ja puut ovat lehdettömiä. Ideaalia kalenteripäivää putousten kuvaamiseen ei ole, koska keväät ovat erilaisia.

Vihreäksi sammaloituneet kivet ovat parhaimmillaan erinomaisia kuvattavia. Joillakin putouksilla ja erityisesti säännellyillä koskilla vedenmäärän nopean laskun jälkeen kivien sammaleet ovat hyvin tumman vihreitä, lähes mustia. Vedenmäärässä on myös niin suuria jokikohtaisia eroja, että optimaalisen kuvausajankohdan löytäminen vaatii usein useamman reissun.

Lopuksi

Suomessa on paljon kauniita vesiputouksia. Löydät lähimmät putoukset helpoiten suomenvesiputoukset.fi nettisivustolta. Kamera mukaan ja kuvaamaan!

Kiitos kommenteista Jussi Laineelle ja Antti Hintsalle.

 

Kuvakulmilta löydät vesiputouskuvia alle listatuilta putouksilta:

Jyrävän turkoosit jääaivot -Jyrävä Kuusamossa osa 2

Myllynputous Multialla

Korvenkoski Leivonmäellä

Hepoköngäs Puolangalla

Komulanköngäs Hyrynsalmella

Kangasjoen putous Suomussalmella

Varisköngäs Suomussalmella

Härkäahonkoski Haapajärvellä

Kiutaköngäs Kuusamossa

Jyrävä Kuusamossa

Myllypuron putous Tampereella

Kyröskosken putous Hämeenkyrössä

Risslan putous Fiskarissa

Myllykosken putous Karkkilassa

Myllykosken putous Karkkilassa osa 2

Koskenpään putous Salossa

Kalmakurjenkosken putous Tampereella

Kettuojan putous Kurussa

Kuhankosken putous Nurmijärvellä

Lahankosken putous Pornaisissa

Strömbergin kosken putous Helsingissä

Juveninkosken putous Jämsässä

Jägalan vesiputous Virossa

Sahakoski Kauhavalla

By

Hintavallankumous Action kameroiden maailmassa

4K kuvaa tallentava kamera alle satasella? Kuinka moni olisi uskonut kolme vuotta sitten? Nyt tämä on totta ja Alajärven Tekniset myymälästä samaan hintaan mukaan tuli laatikollinen kuvaustarvikkeita. Kuvakulmilla -Blogi selvitti mihin action kameroiden halpasarjalaisen rahkeet riittävät.

Action kamerat yleistyvät nopeasti

Action kameroiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti Go pro -kameroiden viitoittamalla tiellä. Action kamerat ovat pieniä ja kevyitä. Kameran saa kiinnitettyä pyörään, kypärään, autoon, kajakkiin, reppuun, surffilautaan tai vaikkapa puun latvaan. Action kamerat ovat ulkoasultaan yksinkertaisia ja pelkistettyjä. Sisältä löytyy pieneen tilaan pakattua huipputekniikkaa.

Go pro on pitkään ollut Action kameroiden kiistaton kuningas. Viime vuosina muutkin tunnetut merkit ovat tuoneet markkinoille omia mallejaan, mutta kukaan ei ole vielä onnistunut kiilaamaan Go prota ykköspallilta. Nyt markkinoita hämmentää ihmeellinen kamera Kiinasta. 4K HD DV Sports -kamera ei yllä teknisiltä ominaisuuksiltaan uusien Gopro -mallien tasolle, mutta erittäin alhainen hinta tekee kamerasta mielenkiintoisen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Action kameroiden tekniikkaa

Action kameroiden linssit ovat erittäin laajakulmaisia kalansilmäobjektiiveja. Kalansilmä -nimitys viittaa ulospäin kaareutuvaan linssiin, joka pystyy tallentamaan muita objektiiveja laajemman näkymän. 4K HD DV Sports -kameran kuvakenttä on 170 astetta. Superlaajalla kuvakulmalla kuvattuja videoita katsottaessa voi lähes tuntea itse olevansa ajamassa pyörällä tai laskettelemassa.

Haittapuolena 4K HD DV Sports -kameran laajasta kuvakulmasta seuraa voimakas tynnyrivääristymä. Se ilmenee suorien viivojen, kuten horisontin tai puuaidan käyristymisenä. Keskiosastaan voimakkaasti ulkonevat kalansilmäobjektiivit likaantuvat herkästi. Koholla olevaan linssiin tökkää helposti esimerkiksi sormella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tynnyrivääristymä vääntää suoria linjoja käyriksi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kaikki parhaat actionkamerat kuvaavat jo 4K -videota, jotkut jopa 8K:ta. 4K -termi on lähtöisin elokuvateattereista, joissa elokuvaprojektorien tarkkuus on 4 096 x 2 160 pikseliä. 4K viittaa noin 4 000 pikselin vaakatarkkuuteen. Kuva muodostuu siis vaakasuunnassa noin 4000 kuvapisteestä. 4K:ssa pikseleiden määrä on nelinkertainen Full HD:n verrattuna. Full HD kuvassa pikseleitä on 1920 x 1080. Monissa 4K kameroissa resoluutio on lähes elokuvateatterien tasolla 3840 x 2160 kuvapisteessä. Tähän tarkkuuteen yltää myös 4K HD DV Sports -kamera.

Käytännössä 4K tarkoittaa tarkempaa kuvaa ja yksityiskohtaisuutta, mikäli katsojalla on tähän tarkkuuteen yltävä katselulaite. 4K:n edut tulevat esille isolla ruudulla tai projektorilta. 4K -videossa on hyvät muokkausmahdollisuudet, sitä voi suuren kuvapisteiden määrän takia rajata enemmän. 4K -videon kuvaaminen edellyttää nopeaa muistikorttia ja videon editointi potkua tietokoneelta.

cof

Kennon pikselimäärän ohella toinen videon laatuun vaikuttava tekninen asia on tallennusnopeus. Tallennusnopeus ilmaistaan yleensä fps (frames per second) -merkinnällä, eli kuinka monta kertaa sekunnissa kamera pystyy tallentamaan jonkin kennolle piirtyneen kuvan. Asiasta käytetään myös nimeä kuvataajuus. 4K HD DV Sports –kamera tallentaa 30 kuvaa sekunnissa 4K-kuvaa (3840 x 2160 pikseliä), mikä riittää normaalikuvaukseen ja mobiililaitteilla katseluun hyvin. Virtuaalilaseilla videoita katsottaessa kuvataajuudeksi suositellaan 60 fps:ää, pienemmällä vauhdilla kuva alkaa nykimään. 1920*1080 kokoista kuvaa 4K HD DV Sports -kamera pystyy tallentamaan 60 kuvaa sekunnissa.  Go Pro HERO4 tallentaa samanlaatuista kuvaa samoin 60 kuvaa. Vasta Go pron malli HERO5 kykenee 120 kuvan sekunttivauhtiin samalla pikselimäärällä.

Still-kuvan koko on 16 megapikseliä. Kuvanlaatu riittää varsinkin ulkona otetuissa kuvissa hyvin nettikäyttöön ja pienikokoisten kuvien tulostamiseen. Sisälläkin hyvässä valaistuksessa kuvista tulee kohtuullisen hyviä.

This photo is taken by AllWinner's v3-sdv

Nopeuden kasvaessa tosi suureksi, kameran suljinaika stillkuvissa ei meinaa riittää ja tarkennusta on vaikea saada oikeaan paikkaan. Esimerkiksi tässä taustan pallot tarkkoja.

This photo is taken by AllWinner's v3-sdv

Kuitenkin stillkuviakin toiminnasta voi saada. Tässä nukenheittäjä hienosti tarkka ja nukkeen jäänyt liike tuo kuvaan eloa, kuten nukke liikkuisi yhä.

This photo is taken by AllWinner's v3-sdv

Hyvässä valaistuksessa kameralla saa hyviä stillkuvia myös sisältä.

Sports Action kameran kuvanlaatu ja käytettävyys

Helppokäyttöisyys ja monipuolisuus ovat 4K HD DV Sports -kameran valtit. Kamera on helppokäyttöinen ilman suojakuorta ja suojakuoren kanssa. Suojakuoren saa kiinnitettyä helposti polkupyörään, auton koelautaan tai mistä hyvänsä halutaan kuvata. 4K HD DV Sports -kameran myyntipakkauksen mukana tulee kameran hintaan nähden hämmästyttävän laaja tarvikevalikoima.

Tarvikevalikoima

4K HD DV Sports -kamera pärjää tarvikkeiden ja kestävyyden puolesta kalliimmille kameroille. Vesi, lumi, pöly ja muta pysyvät ulkona. Kuvasin kameralla pakkasella, ainakaan -15’C astetta ei tuottanut vielä minkäänlaisia ongelmia.

Kuvanlaadultaan Sports Action kamera vastaa nykyisiä kännykkäkameroita. Helposti mukana kulkevalla kameralla on helppo ikuistaa lenkkeilyfiiliksiä tai kuvata fillarilenkkiä. Kuvanlaatu ei yllä parhaiden action –kameroiden tasolle. Kirkkaissa kohdissa kuvaa ilmenee puhkipalamista ja kohinaa esiintyy kohtuullisen paljon. Kamerassa on kuitenkin paljon hyvää ja se on niin edullinen, ettei sillä hinnalla voi odottaakaan saavansa parasta mahdollista suorituskykyä.

11-v aktiiviliikkujan kokemus 4K HD DV Sports -kamerasta

Poikani harrastaa pyöräilyä, painia ja salibändyä. Kaikkea on jo kuvattu 4K HD DV Sports -kameralla. Pojat ovat innolla katselleet maastopyöräilyvideoita. Pyysin Helmeriä nimeämään kolme plussaa tai miinusta kamerasta:

+ Kameran saa helposti kiinnitettyä, eikä se heilu esimerkiksi pyörän sarvessa.

+ Kuvanlaatu on tarpeeksi hyvä.

– Kameran ollessa suojakotelossa videon äänet eivät kuulu kunnolla, koska mikrofonikin on suojakuoren sisällä. (Sama ongelma koskee kaikkia action kameroita, joissa on umpinainen suojakotelo)

Yhteenveto -Kenelle Sports Action kamera sopii?

Kamera on hämmästyttävän hyvä hintaansa nähden. Jos hintalaatu–suhde on tärkeämpää kuin kaikkein paras mahdollinen kuvanlaatu, kannattaa ehdottomasti tutustua 4K HD DV Sports -kameraan.

Jos kuvaa useista eri kuvakulmista eläimiä tai muuta liikkuvaa monilla eri kameroilla yhtä aikaa 4K HD DV Sports –kameran halpa hinta saattaa muodostua ratkaisevaksi tekijäksi ostopäätöstä tehtäessä. Go Pron hinnalla saa jopa viisi 4K HD DV Sports -kameraa. Monikameratekniikalla on viime aikoina saatu aikaan merkittäviä kuvia. Maailman parhaaksi luontokuvaksi vuonna 2016 valittiin Tim Lamanin action kameralla ottama kuva orangista. Laman oli kiinnittänyt useita kameroita korkean puun latvaan. Yhdellä kameroista hän sai napattua voittokuvan.

4K HD DV Sports -kamera sopii myös ensimmäistä Action kameraa etsivälle. Toimintakameran käyttö on mahdollista aloittaa tosi pienellä kynnyksellä 4K HD DV Sports -kameralla. Itse tulen käyttämään 4K HD DV Sports –kameraa kätevänä taskuun sopivana kamerana ja poika jatkaa liikunnan kuvaamista.

Lue myös Olympuksen uutuuskamerasta Supertarkka aikakone ja tasapainottava tärinänhävittäjä -Ensituntumia Olympus OM-D E-M1 Mark II:sta

By

Maailman kaunein kahvila -New york cafe

Mika Waltarin suosikkikahvila Budapestissä oli New York cafe. Waltarin kerrotaan sanoneen, että Wienissä mennään kahviloihin viettämään aikaa, mutta Budapestissä tullaan kahviloihin asumaan. Waltari ”asui” maailman kauneimmaksi valitussa kahvilassa kirjoittaen ja seurustellen aikalaiskirjailijoiden ja -taiteilijoiden kanssa. Olisi mahtavaa tietää miksi vastavalmistunut, reilu 20-vuotias Waltari koki juuri New York cafen niin inspiroivaksi paikaksi?

New York cafe sijaitsee Boscolo -hotellin alakerrassa. Kahvilan koristelu on vähintäänkin riittävän pramea. Kultakoristeiden määrällä sisustaisi kymmenen suomalaista kirkkoa. Sisustus ja koristelu ovat kuin ilotulitus näköaistille.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

New York Life Insurance Companyn pääkonttoriksi 1800-luvun lopulla tehty rakennus palvelee nykyisin hotellina. Alakerrasta löytyy New York Cafe.

Palvelu on hyvin ystävällistä ja muodollista, mikä sopii hyvin loisteliaan kahvilan tyyliin. New York kahvilassa kannattaa käydä aistimassa yläluokkaisen taiteellista tunnelmaa, ehkä juuri tämä tunne inspiroi Waltaria?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viimeisteltyjä ykstyiskohtia riittää New York Cafessa.

Tilasimme vaimon kanssa New York choice for 2 persons -annoksen. Tämä sisälsi New Yorkin kakkuvalikoiman sekä unkarilaisen kakkuvalikoiman, yhteensä kuusi kakkupalaa ja juomat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

New York choice for 2 persons -Annos sisälsi useampia pieniä makupaloja.

Annoksen leivokset olivat hyviä, mutta eivät tajuntaa räjäyttäviä. Hinta 43 euroa. New Yorkkiin kannattaa suomen hintatasosta huolimatta mennä. Simppeliin skandinaaviseen tyyliin tottuneelle New York cafe on superfiiniä hohtoa arkeen.

Lue lisää Budapestistä ja tsekkaa mielenkiintoiset kuvat:

Kun mikään ei riitä -Budapestissä loputtomasti kauniita rakennuksia

Taianomainen linnake – Linnavuoren Bastioni

Minä olen tie, totuus ja elämä -Valokuvausta Pyhän Tapanin Kirkolla

Supertarkka aikakone ja tasapainottava tärinänhävittäjä -Ensituntumia Olympus OM-D E-M1 Mark II:sta

By

Minä olen tie, totuus ja elämä -Valokuvausta Pyhän Tapanin Kirkolla

Roomalaiskatolinen St Stephen’s Basilica -kirkko on valtava. 8500 ihmistä sopii nauttimaan konserteista tai kirkon uskomattoman hienoista koristeista. Kuvasin 96 metriä korkeaa kirkkoa joka päivä Budapestin matkallamme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kirkko on näkemisen arvoinen ulkoa ja sisältä. Sisälle pääsee vapaaehtoisella pääsymaksulla. Kirkon tornin näköalatasanteelle nousemiseen tarvittava lippu maksaa 600 forinttia (2 euroa).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Massiiviset mittasuhteet avautuvat parhaiten sisällä.

Kirkkoa on helppoa kuvata ulkopuolelta erityisesti Tonavan puolelta, eli idästä. Länsipuolella kirkkoa kulkee vilkasliikenteinen Bajscy-Zsilinszky katu. Kadun ylikin pystyy kuvaamaan, mutta kuviin osuu helposti busseja ja muita autoja. Tonavan puolelta kirkkoa voi kuvata lähes koko matkalta Tonavalle asti Zrinyi –kadulta. Mikäli kuviin ei halua ihmisiä on Zrinyillä oltava aikaisin aamulla. Zrinyin puolelta kirkon pääoven yläpuolelle on kirjailtu hyvin korkealla fontilla: Ego Sum via veritas et vita – Minä olen tie, totuus ja elämä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pyhän Tapanin kirkko Bajscy-Zsilinszky -kadun puolelta kuvattuna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zrinyi -kadulta ei voi olla näkemättä Pyhän Tapanin kirkkoa.

Ulkopuolelta kannattaa kuvata pidemmällä putkella kirkon kauniita yksityiskohtia tai laajakulmalla massiivisia mittasuhteita. Sisätiloissa pärjäsin loistavasti itse 12-40 mm zoomilla, joka kohtuullisen valovoimaisena f2.8 riitti hämärässä kirkossa hyvin.

Lue myös muut jutut Budapestistä:

Kun mikään ei riitä -Budapestissä loputtomasti kauniita rakennuksia

Supertarkka aikakone ja tasapainottava tärinänhävittäjä -Ensituntumia Olympus OM-D E-M1 Mark II:sta

Maailman kaunein kahvila -New york cafe

Taianomainen linnake – Linnavuoren Bastioni

By

Taianomainen linnake – Linnavuoren Bastioni

Kalastajanlinnake on vanhankaupungin muurin päälle tehty puolustusrakennelma Budan Linnavuorella. Linnake rakennettiin 1895-1902. Linnaketta on sanottu kauniimmaksi ja vanhemmaksi versioksi Disney elokuvien logosta. Linnakkeen tornit toivat mieleen myös Tallinnan puolustuslinnakkeen tornit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Linnakkeen tornit todella muistuttavat Disneyn vastaavia. Mahtava paikka!

Linnakkeeseen ei peritty viime viikolla pääsymaksua. Kesäkaudella sisäänpääsy on maksullinen.  Linnakkeen alue kuuluu UNESCON maailmanperintökohteiden listalle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Linnakkeen keskellä komeilee 1200-luvulla rakennettu Matiaksen kirkko.

Saavuimme vaimoni kanssa linnakkeelle auringon jo laskettua. Paikalla oli vain muutamia muita näköalan katselijoita. Kirkas taivas ja sininen hetki laskeutui voimakkaan värisenä Bastionin päälle. Tunnelma oli taianomainen, ehdottomasti parhaita hetkiä reissulla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kirkkaalla säällä ja sopivaan vuoden aikaan Matiaksen kirkkoa voi kuvata sinisen hetken aikaan tosi kaunista taustaa vasten. Vähäinen turistien määrä kruunasi tunnelman.

Linnakkeella on paljon mielenkiintoista valokuvattavaa. Lisäksi linnakkeesta aukeaa paras mahdollinen näkökulma kaupungin ylle.

Lisää kuvia linnakkeesta jutussa:

Supertarkka aikakone ja tasapainottava tärinänhävittäjä -Ensituntumia Olympus OM-D E-M1 Mark II:sta

Lue lisää Budapestistä:

Kun mikään ei riitä -Budapestissä loputtomasti kauniita rakennuksia

Minä olen tie, totuus ja elämä -Valokuvausta Pyhän Tapanin Kirkolla

Maailman kaunein kahvila -New york cafe

By

Kun mikään ei riitä -Budapestissä loputtomasti kauniita rakennuksia

Otimme vaimoni kanssa katkon arjesta viime viikon lopulla. Tampereelta pääsee taas lentämään suoraan Budapestiin. Halpalennoiksi aikataulut olivat hyvät. Lento lähti Tampereelta keskiviikkona kello 10.30 ja takaisin Tampereella olimme sunnuntaina kello 21.00.

Kumpikaan meistä ei ollut aiemmin käynyt Budapestissä. Suunnitelmamme oli sopivan rennolla otteella käydä päänähtävyyksissä ja Alex Webbin Suffering of Light -näyttelyssä Budapestin valokuvafestareilla.

Loistelias Hotel Moments Budapest

Majoituimme Hotel Momentsissa. Moments sijaitsee paraatipaikalla Budapestin keskustassa. Huoneemme ikkunasta avautui näkymä maailmanperintökohteeksi valitulle Andrássy útille päin. Andrássy út on vuonna 1876 rakennettu 2,5 kilometriä pitkä bulevardi. Vaikka kadulla on aina liikennettä äänieristetyt lasit pitivät melun ulkopuolella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hotel Moments yöllä. Taksitolppa on hotellin pääoven kohdalla.

Andrássy út –bulevardin alla kulkee manner-euroopan ensimmäinen metro. 1800-luvun lopulla metro on saatu kaivettua pinnan alle, mutta kuten kuvasta näkyy, yhtään liian syvälle ei metroa upotettu.

Hotel Moments Budapest 17.jpg

Momentsissa kaikki on tyylikästä. Hotellin sisäänkäynnistä huoneisiin asti viimeinenkin yksityiskohta on harkittu loppuun asti. Aamiainen on yltäkylläinen ja kauniisti esillelaitettu. Aamisella oli saatavilla jopa kuohuviiniä. Aulapalvelu on jatkuvasti saatavilla ja viihtyisästä oleskelutilasta saa aina kahvia sekä pieniä snacksejä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aamiaisen hedelmät olivat erittäin maukkaita ja tuoreita.

Hotelli on todella siisti ja siivoukset toimivat erinomaisesti. Henkilökunta pyrki varmistamaan, että asiakkailla on kaikki hyvin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hotellin respa oleskelutilan taustalla.

Moments sijaitsee upeiden matkailuhetkien keskipisteessä

Budapestin matkaoppaan TOP10 -Nähtävyydestä Operatalo ja Roomalaiskatolinen kirkko St Stephen’s Basilica sijaitsivat aivan Moments hotellin nurkilla. Kuusi kohdetta kävelymatkan päässä hotellilta ja jäljelle jäävät kaksikin olivat nopeasti saavutettavissa julkisen liikenteen kulkupeleillä.

Hyviä kahviloita on lukuisia muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Viereisessä korttelin kohdalla Andrássy útin varrelta saa kürtöskalács -savupiippukakkuja. Aivan järkyttävän hyviä! Kakku tilataan halutun makuisena, myyjä paistaa taikinasta onton rullan. Tämä savupiippua muistuttava töttörö kuorrutetaan esimerkiksi kanelilla. Uunituore leivonnainen vaihtaa omistajaa alle eurolla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kurtöskalacs rulla tarjoillaan paperipussissa.

Momentsin lähettyvillä Andrássy útilla kannattaa poiketa myös ketjuravintola Costa Coffeessa ja perinteikkäässä Muvész Kaféházissa.

Sunnuntaina ennen kotimatkaa Momentstin ohi juoksi lähes 30 000 ihmistä Budapestin jättimäisellä puolimaratonilla. Juoksijat täyttivät leveän ja pitkän kadun kauttaaltaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Momentsista jäi mieleen ikimuistoisia hetkiä. Oli kyllä mahtava hotelli!

Lue myös muut jutut Budapestistä:

Minä olen tie, totuus ja elämä -Valokuvausta Pyhän Tapanin Kirkolla

Supertarkka aikakone ja tasapainottava tärinänhävittäjä -Ensituntumia Olympus OM-D E-M1 Mark II:sta

Maailman kaunein kahvila -New york cafe

Taianomainen linnake – Linnavuoren Bastioni

By

Supertarkka aikakone ja tasapainottava tärinänhävittäjä -Ensituntumia Olympus OM-D E-M1 Mark II:sta

Hankin Fofo-Formasta juuri ennen Budapestin matkaa Olympuksen uutuuskamera OM-D E-M1 Mark II:n. Kerkesin ennen reissua ainoastaan purkamaan kameran laatikosta ja laittamaan akun lataukseen. Lentokentällä napsautin kameran päälle ja totesin heti käytön olevan helppoa. Olympuksen Tough TG4-kamerassani on hyvin samanlainen valikko, mikä nopeutti kameran käytön aloittamista. OM-D tuntui heti käteen sopivalta ja jämäkältä kameralta. Neljän päivän Budapestin keikka vahvisti tunnetta, kamera on äärimmäisen miellyttävä ja nopea käyttää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Budapestin keväässä riitti värikkäitä kuvauskohteita.

Ennennäkemätön määrä tekniikkaa samojen kuorien sisällä

OM-D E-M1 Mark II on peilittömien kroppikennollisten kameroiden turboahdettu ja parhaiten varusteltu malli. Ominaisuuksiin tutustuessa sain flashbackin vuodelta 1995. Ostin tuolloin Nokian julkaiseman 2110 kännykän. Ominaisuudet olivat niin paljon edellä kilpailijoita, että epäilijöiden mielestä Nokia oli ladannut liikaa parannuksia yhteen malliin. Olisi vaikeaa saada pitkään aikaan myytyä seuraavaa mallia. OM-D:tä käyttäessä tulee vahvasti sama tunne. Esimerkiksi High Resolution yhdistelmäkuva -ominaisuus, kuvanvakaaja ja procapture -toiminto ovat kovia uutuuksia. Mikä tahansa näistä yksistään olisi kova juttu, kaikki yhdessä kamerassa on Nokia 2110 puhelinta vastaava uutispommi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tonavan rannalla Unkarin tiedeakatemia auringon juuri laskettua.

Uskon Olympuksen uusien ominaisuuksien muuttavan monen vakavastikin valokuvauksen ottavan henkilön tapaa kuvata. Ainakin itselleni hymy nousi huulille uutuusominaisuuksien parissa, tällaista kokee harvoin! Nokian tavoitteena oli myydä 2100-sarjan malleja yhteensä 400 000 kappaletta, mutta niitä myytiin kaikkiaan noin 20 miljoonaa. OM-D E-M1 Mark II -kameralla on kaikki edellytykset nousta hittikameraksi.

Pohdin tässä jutussa muutamaa kameran ominaisuutta ja palaan muihin toimintoihin seuraavissa postauksissa.

HR-kuva/Yhdistelmäkuva on maisemakuvaajien ja arkkitehtuurista kiinnostuneiden unelmatoiminto. OM-D pystyy ottamaan paikallaan olevasta kohteesta kahdeksasta ruudusta muodostuvan yhdistelmäkuvan. Jokaisen otoksen välillä kuvanvakaaja siirtää kennoa magneettien avulla (5-Axis IS mechanism) puolen pikselin verran.

Superkokoisen kuvan tallennuskoko on jpeg-tiedostona noin 20 megaa ja RAWina noin 60 megaa. Kennonsiirron avulla pikselimäärä kasvaa tavanomaisesta. Jpeg -kuvassa pikseleitä löytyy 8160 x 6120 ja RAW -tiedostona 10368 x 7776. Tarkkuus ja dynamiikka ovat tyrmäävät. Yksityiskohtia on kuvissa hämmästyttävän paljon. HR-kuvaamiseen tarvitaan jalusta, koska vakaaja ei voi vaimentaa liikettä yhtaikaa kun siirtelee kennoa. Myös kohteen on hyvä olla mahdollisimman paikallaan, vaikka OM-D pystyy uuden TruePic VIII Image Sensor –prosessorin avulla erottamaan osan kuvassa esiintyvästä liikkeestä.

Kävelin hotelliltamme torstaiaamuna ennen seitsemää St Stephen’s Basilicastalle. Paikalla ei ollut vielä ketään muuta. Kuvasin kirkkoa kadun pinnasta ylöspäin. Alla ensin koko kuvat ja sitten rajattu sekä 300% suurennettu vasemman torni kello.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Normaalikokoinen kuva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Korkea resoluutioinen kuva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

300% suurennos normaalikokoisesta kuvasta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

300% suurennos hr kuvasta.

New York Cafessa kuvattu kattofresco ensin kokonaisena kuvana. Sen jälkeen versiot 100% koossa rajattuna keskiosan enkeleihin. Kyseiset kuvat ovat jpeg-tiedostoina tallennettu, eikä niitä ole mitenkään käsitelty.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

100% suurennos normaalikuvasta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

100% suurennos hr kuvasta.

HR-kuvalla voidaan kaventaa kroppikennokameran eroa Full Frame kameroihin. Superkuvaa pystyy rajaamaan paljon enemmän kuin normaalia kroppikennollisen kameran kuvaa. On todella mielenkiintoista nähdä jossain vaiheessa tulosteita high resolution kuvista. Kennotekniikoiden nopea kehitys herättää myös mielenkiintoisia ajatuksia tulevaisuudesta. Mikä on seuraava uutta OM-D:tä vastaava kehitysloikka? Kennonsiirtymän ja kuvanvakaajan yhtaikainen toiminta? Liikkuvan kohteen kuvaaminen superresoluutiolla? Mihin enää tarvitaan täyden kennon kameroita?

Kuvanvakaaja on viisi akselinen eli vaimentaa tärähdyksiä viidestä eri suunnasta. Siitä on hyötyä valokuvia otettaessa sekä silloin, kun videota halutaan kuvata käsivaralta.

Vakaajaa on hehkutettu netin keskustelupalstoilla. Testattuani kameraa voin yhtyä hehkutukseen. Alla kuvat 2,5 ja 4 sekunnin valotusajalla St Stephen’s Basilica -kirkosta. Kuvausmatka noin kirkolle noin 500 metriä ja ajankohta noin puoli tuntia auringonlaskun jälkeen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Käsivaralta seisten kuvattu kirkko 2,5 sekunnin valotusajalla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Käsivaralta seisten otettu kuva 4 sekunnin valotusajalla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2,5 sekunnin valotus käsivaralta ketjusillalta. Budan linna vasemmalla ylhäällä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Budapestin kalastajanlinnake käsivaralta 4 sekunnin valotusajalla.

Pro Capture on toimintakuvaajan aikakone. Pro Capturen avulla voit ottaa kuvia jo ennen kuin olet ottanut kuvia. Toiminnolla kamera aloittaa kuvaamisen puskumuistiin kun painat laukaisimen puoliväliin ja alat odottaa esimerkiksi linnun lentoonlähtöä metsäreissulla tai niskalenkkiheittoa painimolskin reunalla. Jokainen kuvaaja on joutunut monta kertaa tilanteeseen, missä paras tilanne on mennyt ohi sen takia, ettei ole kerinnyt reagoida siihen. Tällöin kuvassa näkyy linnun pyrstö tai niskalenkin jälkeinen selätys. Pro Capturella voi palata ajassa taakse päin, linnun siipiin lentoonlähdössä tai parhaaseen ilmalentoon niskalenkissä. Tämä on mahdollista koska kamera on ottanut 14 kuvaa jo ennen kuin olet itse painanut liipasinta.

000084965

Olympuksen nettisivujen mukaan kameran nopeus perustuu kolmeen asiaan. Edeltäjäänsä verrattuna: 1) Prosessori on 3,5 kertaa nopeampi. 2) Kennon siirtonopeus on kolminkertainen. 3) Puskurimuistin kapasiteetti on tuplaantunut.

Odottelessa paluulentoa Budapestin kentällä testailin Pro Capturea varpusten kuvaamisessa. Toden totta, vilkkaiden pikkulintujenkin lentoon lähtö tallentui joka kerta. Toimii se, aikakone on keksitty.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

100%:n sopivalla kameralla tämä on vasta alkua

Tässä jutussa sivuttiin vain muutamia Olympus OM-D E-M1 Mark II -kameran sadoista ominaisuuksista. Edellisiin kameroihin, Panasonic GX7 ja Sony Alpha a7 Mark II, verrattuna Olympus tuntuu enemmän omalta ja itselleni sopivalta.

Opin kamerasta koko ajan uutta ja palaan kokemuksiin blogissani. Tämä on todellakin vasta alkua Olympuksen kanssa!

Lisää Olympuksella otettuja kuvia Budapestistä:

Kun mikään ei riitä -Budapestissä loputtomasti kauniita rakennuksia

Maailman kaunein kahvila -New york cafe

Taianomainen linnake – Linnavuoren Bastioni

Minä olen tie, totuus ja elämä -Valokuvausta Pyhän Tapanin Kirkolla

By

Kivenmaan jättilohkareet -Hiiden tekosia vai Sauronin silmä?

Etelä-Pohjanmaalta löytyy paljon jääkauden merkkejä, kuten siirtolohkareita. Kansanperinteessä siirtolohkareiden luultiin olevan jättiläisten metsiin paiskomia tai henkien tekosia.  Joidenkin tarujen mukaan jättiläiset häiriintyivät rauhanrikkojista, kuten pyykkiään paukuttelevasta emännästä niin, että ne viskelivät suuria kiviä hiljentääkseen häiritsijänsä.

Ilmajoen Tuomikylän Kivenmaalle jättiläiset nakkelivat harvinaisen komeat kallionpalaset. Korkeimman lohkareen yläosassa on reikä. Lohkaretta ihaillessa aloin pohtia miten ihmeessä kivi on tuollaiseksi muotoutunut?

Vaimoni nimesi lohkareen Sauronin silmäksi. Juhlava nimi on lähtöisin Taru sormusten herrasta saagasta. Silmä sijaitsee Taru sormusten herrassa Pahan lordi Sauronin hallinnoimassa Keski-Maan osassa Mordor. Kuten Ilmajoen Kivenmaalla, on Mordorinkin tärkein nähtävyys korkea kivinen rakennelma, jonka huipulla on kaikennäkevä silmä. Mordorin tornin nimi Barad-dûr, en tiedä onko Kivenmaan lohkareita nimetty?

Kivenmaan lohkareet ovat yksi Etelä-Pohjanmaan hienoimmista yksittäisistä luontokohteista. Kannattaa ehdottomasti käydä tsekkaamassa järkäleet. Paikan päällä kukin voi miettiä mikä toi lohkareet tasaiseen pohjalaiseen metsämaisemaan. Jääkausi, jättiläinen, Sauron tai joku muu?

Katso lisää kuvia Kivenmaalta Retkipaikasta.

Kivenmaan sijainnin löydät Kuvakulmilla -blogin kartalta.

By

Jää ryskyi rannalle Kyrkkärillä

Seinäjoen Kyrkösjärvellä eli Kyrkkärillä jäät löivät rannalle aaltojen tapaan. Rannalle muodustui tällä viikolla 0,5-1,0 metrin korkuisia jääseinämiä. Noustessaan jää oli puskenut ylös turvelauttoja ja puukarahkoita. Muutama vene näytti myös olevan vaarassa jäädä jään alle.

Katso myös muita mielenkiintoisia kuvia Kyrkkäriltä.

Timelapse -video tämän päivän auringonlaskusta.

By

Lumeen hautautuneet veneet sinisen taivaan alla / Snow covered boats under the blue sky

Mahtava ulkoilupäivä! Krista Pärmäkoski muutti päivän värit entistä sinivalkoisimmiksi hiihtämällä MM-hopeaa Lahdessa. Kuvien veneet lepäsivät lumen alla Seinäjoen Kyrkösjärvellä tänään aamupäivällä.

KEAN RETKI

Kaupunkilaisneito etsii luontoaan

Dusty Hiking Boots

Adventures on the trail in the kitchen

Retkipaikka

Lähiretkeilyä ja mielenrauhaa

Mielikuva

Kuvaan kaikkea, mitä mä nään, ja mitä tunnen sisällä pään.

La Posada de Cuispes

Change the way you travel, sustainable tourism

Stu Gallagher Photography

Upstate, NY photography

Totaalisen pihalla / Totally out

Sekalaisia kertomuksia kiipeilystä, talvivaelluksista ja niihin liittyvistä asioista sekä aivopieruista / Random stories of climbing and winter skihikes and things related to those // Follow me on twitter @LauriHilander

Korpijaakko

- my personal views on all walks of outdoor life

Anssin melontablogi

Miten värikäs muovinpala voikaan sopia näin hyvin luontoon!

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen blogi

Näkökulmia elinkeinoelämään, liikenteeseen ja ympäristöön Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla

Rento retkeilijä

Metsäretkiä ja luontopolkuja kamera kaulassa

Retket Suomen luontoon

luonnollisesti suomalainen

Löytöretkiä lähelle

Kuudestaan ry:n ylläpitämä retkeilysivusto

ninneroinen

Elämän seikkailija

Valokuvausharrastusmiehen valokuvausblogi

Epämääräistä valokuvaushöpinää ja räpellyksiä.

naturetime

Nature Photography by Pam & Richard

luotsinblogi

Valokuvia ja tarinoita luotsauksesta